לשמיעת סיפורים ובהמשך קריאת סיפורים בעצמנו יש יתרונות רבים ומגוונים. ניתן לרכוש דברים רבים משמיעת סיפורים כבר מגיל כמה חודשים.
שמיעת אותו סיפור מספר פעמים תעודד ניסיונות חיקוי מצד התינוק (למשל קולות של חיות וכלי תחבורה). בהמשך, כאשר התינוק כבר יכול לשבת, ניתן להושיב אותו בין רגלינו כאשר הספר למולנו וליצור פעילות משותפת בה שנינו מסתכלים על הציורים בספר ומדפדפים בו. כדאי לעקוב אחר מבטו של הילד ולראות מה מסקרן אותו ולהתייחס לזה ("נכון, יש פה כלב! איך עושה כלב? איפה גר הכלב?"). נעשה את זה כשפנינו מול פני הילד וכך הוא ייחשף לתנועת איברי ההיגוי והבעות הפנים שלנו. עם הזמן הילד ינסה לחקות אותנו וזה יתרום להתפתחות המילמול שיוביל למילים.
בגיל מאוחר יותר, שמיעת הסיפור יעזור לילד להרחיב את מבעיו ממילים בודדות למשפטים.
בסיפורים הילד נחשף לאוצר מילים עשיר ומגוון שקרוב לוודאי לא יצא לו להיחשף ביומיום. בעולם מרובה המסכים שקיים היום, שמיעת סיפור וקריאתו ביחד עם ההורה עוזרים לפיתוח הקשר הרגשי בין ההורה לילדו. בפעולה זו ההורה יכול ללמד את הילד כיצד להתמודד עם סיטואציות שונות מחיי היומיום שהילד צריך להתמודד איתן ופחדים שיכולים להתעורר אצלו בסביבה בטוחה ומבוקרת. ישנה גם התפתחות של הדמיון וראיית האחר.